BLOK TEMATYCZNY: Z ŻYCIA OWADÓW
TEMAT DNIA: KTO SIĘ BOI CIEMNOŚCI?
CEL OGÓLNY: Stwarzanie sytuacji, w której dziecko wyraża swoje odczucia związane z przebywaniem w ciemnościach.
CELE NAUCZANIA: Poziom I – wiadomości Kategoria A – uczeń: Słucha uważnie czytanego przez nauczyciela utworu literackiego Wymienia owady nocne Nazywa owady Zna pojęcie dodawania i odejmowania
Kategoria B – uczeń: Wyjaśnia zachowywanie się dzieci w ciemnościach Rozumie różne sposoby rozwiązywania zadań tekstowych Rozumie pojęcie symetrii w budowie ciała motyla
Poziom II – umiejętności Kategoria C – uczeń: Układa zdania z rozsypanki wyrazowej Tworzy wyrazy z cząstkami cie, cia, ciu, cię, cią, cio Rozwiązuje zadania tekstowe Dodaje i odejmuje w zakresie 10 z zastosowaniem grafów strzałkowych
Kategoria D - -uczeń: Przewiduje niebezpieczeństwa płynące z przebywania w ciemnościach Wykazuje się twórczą inwencją w zdobieniu motyla
CEL WYCHOWAWCZY: Nabywanie umiejętności współpracy w grupie, koncentracji na wykonywanej pracy, rozumienie potrzeby wyrażania własnych odczuć.
METODY PRACY: Podające: pogadanka, objaśnienia prowadzącego Eksponujące: pokaz, ekspozycja prac Praktyczne: ćwiczenia praktyczne, ruchowe FORMY PRACY: zbiorowa jednolita, indywidualna zróżnicowana, grupowa zróżnicowana
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: treść wiersza D. Wawiłow „ Jak tu ciemno”, albumy i tablice owadów, podręcznik i ćwiczenia „Już w szkole”, krzyżówka, karty pracy
PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.Wprowadzenie do tematu poprzez rozwiązanie krzyżówki – hasło: ciemność - pytania do krzyżówki
Patrzysz nimi Przynosi prezenty Rozpalamy, gdy nie ma światła Barwny owad Ubierana na święta Wzywa nas na zajęcia Fioletowe rosną w sadzie Nocny owad
2. Wysłuchanie wiersza D. Wawiłow „Jak tu ciemno” 3. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich odczuć związanych z ciemnością. 4. Wprowadzenie spółgłoski miękkiej na podstawie wyrazu ciemność. 5. Wyszukiwanie w tekście wyrazów ze spółgłoską miękką ci – głośne ich odczytanie i pisanie. 6. Praca indywidualna – tworzenie wyrazów z cząstkami cie, cio, cia, cię, cią, ciu – karta pracy nr 1 . 7. Ćwiczenia w pisaniu wyrazów – zaznaczanie przez uczniów sylab ze spółgłoską miękką ci . 8. Oglądanie albumów z owadami – motyle. 9. Praca w grupach – układanie zdań z rozsypanki wyrazowej –karta pracy nr 2 Grupa I fruwają kolorowe Latem motyle. piękne i
Grupa II Pszczoły pyszny miód. robią
Grupa III nocne Ćmy to owady.
10. Odczytanie prac w grupach. 11. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 - gąsienica i słoneczko 12. Praca w grupach – układanie i rozwiązywanie zadań z rozsypanek karta pracy nr 3 Grupa I Agatka ma 3 lizaki. Filip ma 6 lizaków. Ile lizaków mają razem ? Razem mają .................lizaków.
Grupa II Tomek miał 9 naklejek. Koledze dał 5 naklejek. Ile......................................................................? Tomkowi zostało ................naklejek.
Grupa III Kasia ma 4 batoniki mleczne i 5 batoników orzechowych. Ile ........................................................................? Kasia ma........................................................... .
13. Odczytanie prac w grupach. 14. Inspiracje ruchowe – naśladowanie poruszania się owadów. 15. Praca indywidualna zróżnicowana – uzupełnianie grafów strzałkowych karta pracy nr 4 – ćwiczenia ze s. 36 16. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 10 – ze s.35 17. Wykonanie baśniowego motyla - wycięcie konturu motyla i porównanie prawej i lewej części konturu - zdobienie motyla różnymi materiałami 18. Ekspozycja twórczych prac dzieci. 19. Podsumowanie zajęć - „Czy należy bać się, gdy jest ciemno?” - „Czego nowego nauczyliśmy się na dzisiejszych zajęciach?” - „Co sprawiło Wam najwięcej trudności?” Ocena słowna pracy uczniów na zajęciach 20. Samoocena uczniów.
Autor: DOROTA STRUKIEL
|